מה עושים במקרה של אובדן מזוודה?

אחד התרחישים המתסכלים ביותר הוא שאני בשדה התעופה. נחתתי מטיסה ארוכה. עומדת ליד מסוע המזוודות ולאחר כמה דקות הוא נותר ריק - המזוודה לא הגיעה. אין ספק: מדובר באחד הדברים המעצבנים שקיימים בעולם כולו. זאת תחושה של חוסר אונים שיכולה ממש להרוס את הטיול הכי מתוכנן. איבוד של מזוודה או איחור של המזוודה יכול ממש לקלקל את כל הנסיעה ולהשאיר את כל התכנונים מאחור. למרבה הצער, מקרים שכאלה מתרחשים מדי יום ביומו, בכל רחבי העולם ובכל נמלי התעופה: כ-23 מיליון מזוודות אובדות מדי שנה בנמלי תעופה והסיבות לכך רבות ומגוונות. למעשה ישנם יותר מ-70 גורמים שיכולים להוביל לכך שהמזוודה לא תנחת עם בעליה.

אז למה מזוודות הולכות לאיבוד:

 

* עיכובים שנגרמו בשדה התעופה כגון: עיכוב בגלל המכס, עיכוב בגלל מזג האוויר או עיכובים בשל הגבלות משקל.

 

* המתנה ביעד ביניים – כמחצית מהמקרים שבהם אבדו מזוודות או נשלחו למקום הלא נכון, קרו בשל בעיה בטיסת ההמשך – פספוס של הטיסה, עיכוב משמעותי של הטיסה, המזוודות נלקחות בטעות או מושארות על המטוס ועוד.

 

* המזוודה לא הועלתה לטיסה או לא הורדה כמתוכנן בנחיתה

 

* שגיאות בכרטוס או החלפת מזוודות בין נוסעים

 

* טעות בתיוג של המזוודה.

גיליתם לאחר הנחיתה שהמזוודה לא הגיע? מה עושים עכשיו?

קודם כל חובה לגשת באופן מידי אל דלפקי חברת התעופה בנמל התעופה אליו הגעתם, או למחלקת האבדות, ולהודיע להם כי המזוודה לא הגיע / איבדתם את מזוודתכם ולתעד את ההודעה הזו. רצוי לבקש אישור בכתב, המאשר את קבלת ההודעה.

בטרם יציאתכם משדה התעופה, רצוי מאוד להקפיד למסור לנציגי חברת התעופה את מספרי הטלפון הישירים שלכם, ואת הכתובת בה אתם מתכוונים לשהות בחו"ל. במידה ולאחר 24 שעות ממועד הנחיתה המזוודה עדיין לא הגיעה לידכם, צרו קשר עם חברת התעופה ובדקו מולם מה הסכום שתהיו זכאים לקבל מהחברה בגין רכישת מוצרים בסיסיים. בהתאם לכך, רכשו את המוצרים שאתם צריכים. שימו לב שסכום זה משתנה מחברה לחברה בהתאם למדיניות. כמובן שחובה לשמור את כל הקבלות בגין רכישות אלה, על מנת לצרפן לאחר מכן בתביעתכם לחברת התעופה לקבלת פיצוי והחזר הוצאות.

מה קורה אם המזוודה הגיעה, אבל עם נזק או קרועה?

במקרה כזה חובה עליכם לדווח ישירות לחברת התעופה בנמל התעופה אליו הגעתם על הנזק שנגרם למזוודה שקיבלתם, ובנוסף לכך גם לתעד את ההודעה שלכם על ידי צילום של המזוודה. צרפו את התמונות לאחר מכן לתביעתכם את חברת התעופה.

חזרתם לארץ ועדיין המזוודה לא נמצאה...

אם עדיין אחרי מספר שבועות מעת חזרתכם ארצה לא קיבלתם את המזוודה, עליכם להגיש לחברת התעופה תביעה לקבלת פיצוי והחזר הוצאות. ברוב אתרי חברות התעופה קיים טופס ספציפי אותו יש למלא לצורך הגשת התביעה. לתביעה זו יש לצרף את כל הקבלות בגין רכישות המוצרים הבסיסיים, ובנוסף גם קבלות של התכולה שהייתה במזוודה שאבדה. (כמובן שברוב המקרים לנוסעים אין קבלות של דברים שהיו בתוך המזוודה, אך למרות זאת, חברות התעופה נוהגות לדרוש זאת). לאחר ששולחים את התביעה לחברת התעופה (חובה לשלוח בדואר רשום!), רצוי מאוד להיות עם היד על הדופק, שכן בדרך כלל התשובות מחברות התעופה מתקבלות לאחר זמן ממושך, וגם לעתים רבות במסגרת תשובות אלה הנכם נדרשים להמציא מסמכים נוספים. לכן, לאחר שאתם שולחים את המכתב מומלץ להתקשר טלפונית אחת לשבוע ולבדוק מה קורה עם תביעתכם. אל תשכחו לתעד את השיחות.

המזוודה לא נמצאה כלל... מה גובה הפיצוי המקסימלי שאפשר לדרוש?

במידה ואין בידי הנוסע את משקלה המדויק של המזוודה שאבדה, בדרך כלל קובעים את משקלה על פי המשקל המקסימלי המותר לנוסע לשלוח שהנו 20 ק"ג, ועל כן, הפיצוי בגין אובדן מזוודה במשקל 20 ק"ג, הוא 2,000 ש"ח בקירוב, כלומר 100 ש"ח לק"ג.

במידה והנוסע הצליח להוכיח כי היה במזוודה שאבדה ציוד יקר ערך (על ידי המצאת קבלות על התכולה שהייתה במזוודה), הסכום המקסימלי במקרה זה יהיה בסך 6,000 ש"ח לערך (לאור הגבלת שיעור הפיצוי הקבוע במסגרת האמנות הקיימות בתחום).

טיפים איך לא לאבד את המזוודות:

* לכל מזוודה הצמידו תג זיהוי ובו כל המידע הדרוש לאיתור: שם, כתובת בארץ ובמדינת היעד, טלפון בארץ ובחו"ל.

* הקפידו לארוז חכם – ישנם חפצים תמימים שבשיקוף נראים חשודים, כגון ספרים שארוזים יחד בצפיפות, ולכן כשאורזים כדאי לפזר אותם במקומות שונים במזוודה.

* מקומם של חפצים חשובים הוא אתכם –  לא כדאי להשאיר חפצים חשובים במזוודה (תרופות ומסמכים). צאו מנקודת הנחה שמזוודות שהולכות לתא המטען יכולות להיעלם והעלו אתכם למטוס כל חפץ בעל ערך כספי, רגשי או שאין לו תחליף.

* ארזו בזהירות: אל תארזו פריטים אסורים. בדקו קודם מה אסור להעלות על המטוס במזוודה. 

* סימון גדול ובולט יגרום למזוודה שלכם לבלוט בשטח. כך אף אחד לא ייקח את המזוודה שלכם בטעות ואתם תוכלו לזהות אותו ממרחקים. מדבקה גדולה או סרט הדבקה צבעוני עם שמכם, יכולים למנוע אובדן וטעויות אנוש.

* הימנעו ככל האפשר מהפרש קצר בין הנחיתה לטיסת ההמשך: ודאו שיש לכם מספיק זמן בין הטיסות. פער של 40 דקות מהנחיתה עד להמראה של טיסת ההמשך הוא אמנם חוקי, אך החשש לפספס את הטיסה במקרה כזה הוא גדול למדי, וכך גם החשש שהמזוודה לא תגיע ליעד ביחד אתכם.

* ערנות: שדות תעופה הם מקום מועדף על-ידי גנבים. רגע אחד של חוסר תשומת לב יכול לשנות את כל הטיול. הקפידו לשמור על התיקים קרובים אליכם בכל שדה תעופה ברחבי העולם.

* שקלו לרכוש ביטוח נוסעים וכבודה לאחר שתשוו בין הכיסויים שמציעות חברות הביטוח. עיינו היטב בפוליסה – היא קובעת את זכויותיכם ואת חובותיכם לקבלת דמי הביטוח

  • בדקו שדייל הקרקע הצמיד את תג היעד הנכון לכל המזוודות – זה התג המוצמד למזוודה בצ'ק-אין לפני שהמזוודה ממשיכה במסוע. שימו לב שכתוב עליו היעד הנכון.

לסיכום:

בדרככם לחו"ל שמרו על עצמכם ועל כבודתכם, סמנו את המזוודות, וגם אם המזוודה לא הגיעה, נסו ליהנות.

חופשה נעימה!