לונדון - טיול בת מצווה (אמא ובת)

כמתנת בת מצווה של הבת החלטתי לקחת פסק זמן נשי, ולטוס רק שתינו לזמן איכות בלונדון.
לונדון היא אחת הערים האהובות עליי, ומבחינתי נמצאת בטופ של אירופה – זוהי עיר מאוד ידידותית וללא ספק אחת הערים המעניינות, המרתקות והמהנות שתמצאו בכל אירופה.
לונדון מציעה אטרקציות מדהימות המתאימות לכולם: לזוגות, לחובבי ספורט, לאנשי עסקים וגם למשפחות עם ילדים.

יום רביעי – טיסה

הגענו 3 שעות לפני הטיסה, חשבנו שיהיו בנתב"ג המונים, ותוך שעה היינו כבר בדיוטי פרי.

טסנו בטיסת אל על שיצאה בשעה 05:00
הפעם היה לנו מטוס יחסית חדש ומרווח, בחרנו טיסה מסוג CLASSIC, כוללת 🧳 מזוודה 23 ק"ג + תיק גב, בחירת מושבים וארוחה קטנה: בהלוך 🥖לחמניה חמה וטעימה עם 🧀 גבינה ורוטב עגבניות 🥫, כל ארוחה כללה גם חטיף גרנולה, מים ושתיה חמה שאפשר לבקש גם בלי קשר לארוחה.
במטוס הייתה מערכת מולטימדיה, ואינטרנט אלחוטי, אליהם ניתן להתחבר גם אם הטלפון במצב טיסה.

נחתנו בשעה – 10:00 בבוקר בלונדון, בשדה התעופה לוטון.

האווירה הייתה מקסימה אך כשנכנסנו לטרמינל של שדה התעופה כבר הבנו שאנחנו "אכלנו אותה". התור לביקורת הדרכונים ארך שעה וחצי – נראה כאילו הם עושים דווקא לישראלים (תור ארוך של 350 איש ורק בודק אחד)

לבסוף עברנו את הביקורת – קיבלנו חותמת – אספנו את המזוודות ויצאנו החוצה

הפעם הזמנתי כבר מהארץ הסעה ישירה משדה התעופה אל המלון שלנו במרכז העיר – דרך חברת נהגוס (קישור לאתר שלהם: https://www.nahagos.com/ ) , עלות ההסעה היא 50 £ לזוג
החלטה מצוינת!!!!!!!

שהינו במלון City Sleeper at Royal National Hotel שצמוד לכיכר ראסל. המיקום מעולה – מרחק הליכה של 3 דקות לתחנת המטרו (קו פיקדילי – כחול)

תחבורה ציבורית בלונדון

🚇 טיוב – מהיר וחוסך פקקים, אבל חם ולח מאוד, במיוחד בקיץ. הייתה לנו תחנה בסמוך למלון.

🚌 אוטובוס – לרוב קומותיים, יתרון: רואים את הדרך והרחובות השונים והמגוונים. חיסרון: לעיתים פקקים בכבישים, ללא מיזוג או אוורור ולכן אם קצת חם בחוץ הנסיעה ממש לא נעימה.

בלונדון הסתובבנו המון ברגל וגם במטרו.

כדאי לקנות כרטיס Oyster Card  – כרטיס חכם רב פעמי שניתן להשתמש בו לתשלום עבור נסיעות בכל אמצעי התחבורה הציבורית בלונדון, כולל אוטובוסים, רכבת תחתית ("הטיוב"), חשמליות, רכבת קלה וחלק משירותי הרכבת הלאומית.

ניתן לרכוש Oyster Card באינטרנט או בתחנות הרכבת התחתית ובמקומות רבים אחרים ברחבי לונדון. הכרטיס מוזיל משמעותית את מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית בלונדון.

• שימו לב: מטרו בלונדון מעולה מבחינת הכיסוי וזמנים, אבל בחודשי הקיץ מרבית הרכבות (שלא ממוזגות כלל) הופכות לסאונה צפופה. גם אם בחוץ 24 מעלות תרגישו כמו בשיא השרב הישראלי ובלי טיפת חמצן בקרונות של המטרו.

☀️ מזג אוויר וביגוד 🌦

☀️ יולי …קיץ…חם…וגם קצת קריר…חווינו מגוון מזגי אוויר כשהקיצון ביותר היה 39 מעלות בצל, ואין מיזוג באתרים השונים. מזל שבמלון היה מיזוג, אבל כשהגענו אליו כבר ירדו הטמפרטורות וכמעט לא הדלקנו את המיזוג.

☀️ צריך לקחת בחשבון שבלונדון בטיוב ובאוטובוס אין מיזוג אוויר וגם אם בחוץ קריר, בפנים חם וצריך להוריד שכבות, לכן צריך להתלבש בשיטת הבצל.

☀️ אני מציעה להצטייד בחולצות קצרות ו/ או גופיות , עליוניות (קרדיגן) ומעיל רוח שמתקפל היטב לתרמיל

💎 בסביבות 11:00 היינו במלון והחדר כבר היה מוכן עבורנו. אחרי מנוחה קלה יצאנו לתור את לונדון.

נסיעה ראשונה במטרו אל התחנה הראשונה: כיכר לסטר (Leicester Square)  היא כיכר מרובעת, שוקקת המולה וחיים ובמרכזה פסל של שייקספיר מוקף דולפינים. ברחבי הכיכר תמצאו פסלים נוספים של מיסטר בין, צ'רלי צ'אפלין, ניוטון, מרי פופינס ועוד… מסביב לכיכר בתי קולנוע גדולים וקזינו. בכיכר מופיעים כל הזמן זמרי רחוב.

משם המשכנו אל החנות הענקית m&m וכמובן שנכנסנו גם לחנות מינה לימה (MINALIMA), ביקור חובה לחובבי הארי פוטר. מדובר במי שהיו אחראים על העיצוב הגרפי בסרטים המקוריים וניתן למצוא בחנות מוצרים ייחודיים כמו מהדורה של הספרים עם עיטורי תלת ממד.

לאחר ההתרגשות מהחנויות המשכנו אל כיכר פיקדילי (Piccadilly Circus)  – הכיכר הססגונית של העיר, היא מוארת על ידי מסכי ענק ושלטי ניאון עצומים ומוקפת עם חנויות ומסעדות רבות. במרכזה נמצאת מזרקת Shaftesbury Memorial ובה דמותו של המלאך העירום. מהכיכר יוצא צפונה לרחוב ריג'נט (Regent) המהודר והיוקרתי. באמצע הרחוב מגיעים אל חנות הצעצועים האמליס – קומות על גבי קומות של צעצועים, משחקים וגדג'טים לילדים בגילאים שונים. חנות שהיא חוויה בפני עצמה. יצאנו מהחנות נרגשות (כמובן יחד עם בובה ענקית) והמשכנו לצעוד על רחוב ריג'נט ועד שהגענו אל רחוב אוקספורד – רחוב הקניות המפורסם של לונדון. רחוב זה בן 2.5 קילומטרים מתחיל במארבל ארץ' במערב ומסתיים בכיכר אוקספורד במזרח. לאורכו של רחוב אוקספורד נמצאות חנויות בוטיק, חנויות אופנה בינלאומיות ומרכזי הקניות הגדולים של לונדון.

יום חמישי - היום מוקדש לסיור "הקלאסיקות" של לונדון:

מתחילים את היום בארוחת בוקר בסניף של רשת בתי הקפה הנהדרת Pret A Manger  הסמוך לתחנת המטרו. ברשת נמכרים מגוון כריכים חמים וקרים, מאפים, מיצים וכמובן שתייה חמה. המחירים סבירים ומאוד נעים לפתוח שם את היום. מחיר כריך ושתייה חמה בסביבות 7 פאונד לאדם.

נסיעה במטרו לכיוון ארמון המלוכה – הליכה דרך פארק סנט ג'יימס (St. James's Park) אחד מהפארקים המלכותיים היפים ביותר של לונדון. הפארק המטופח כולל אגם קטן ובו שני איים הקרויים "אי הברווזים" ו"האי המערבי" והגשר החוצה את האגם משקיף ארמון באקינגהאם.
הגעה אל ארמון בקינגהאם המפורסם (Buckingham Palace) כיום מתגורר בארמון המלך צ'ארלס. זהו ללא ספק אחד המקומות הפופולריים והמבוקשים ביותר למטיילים מרחבי כל העולם המגיעים לראות את חילופי המשמר.
הטקס מתקיים כל יום בשעה 11:00 ומומלץ להגיע מוקדם יותר על מנת לתפוס מקום טוב או לנהוג בחוכמה ולפגוש את השומרים מוקדם יותר בארמון סנט ג'יימס.
אנחנו לא מתעכבות – לא מעניין את המתבגרת .
מכאן, ממשיכות בהליכה והגענו אל כיכר טרפלגר (Trafalgar Square) אחת הכיכרות המרכזיות של לונדון. במרכזה יש עמוד גבוה ועליו פסלו של לורד נלסון, שניצח את נפוליאון בקרב הימי המפורסם טרפלגר בשנת 1805. סביב העמוד יש ארבעה פסלי אריות ולצידו שתי מזרקות יפות. בגב הכיכר ניצבת הגלריה הלאומית (The National Gallery) ובסמוך למזרקה המערבית יש מונומנט, עליו מונחים מעין קצפת ודובדבן, הנראה כמו גביע גלידה. בצד המזרחי של הכיכר ניצב פסלו של המייג'ור גנרל Henry Havelock ובצד המערבי פסלו של הגנרל Charles James Napier.

לאחר מנוחה קלה בכיכר המשכנו בהליכה לאורך רחוב דאונינג המפורסם והגענו אל מגרש המסדרים והטקסים הרשמי של המלכה . כאן אנו מגיעות בדיוק לטקס חילופי פרשי הסוסים (Horse Guards Parade) המתקיים מידי יום בשעה 11:00 ובימי ראשון בשעה 10:00 ונמשך חצי שעה. אנחנו מגיעות בשעה 11:05 וחוזות בפרשים ישובים על סוסים שחורים עם קסדות כסופות ועיטורי זהב וחרבות שלופות. גדוד אחד עם טוניקות אדומות ומולו גדוד שני עם טוניקות שחורות.

מהסוסים פנינו ימינה, משמאלנו ניצבה האנדרטה לנשות מלחמת העולם השנייה (The Women of World War II) המוקירה את עבודתן הקשה של הנשים, שהחליפו בעבודתן את הגברים שלחמו במלחמה ובכך אפשרו את המשך תפקודה של כלכלת המדינה.

מיד מימיננו נמצא רחוב דאונינג (Downing) ובו בית מספר 10 המפורסם – מעונו התלת קומתי ומשרדו של ראש ממשלת בריטניה מאז 1684. הרחוב סגור לתנועה ומאובטח בהתאם

ממשיכות בהליכה ומגיעות אל המבנה המרשים של כנסיית ווסטמינסטר (Westminster Abbey) – הכנסייה המלכותית, בה מכתירים את המלכים מאז שנת 1066, בה נערך טקס האשכבה של דיאנה ובה התחתנו וויליאם וקייט. הכניסה לכנסייה היפיפייה עולה 24 פאונד למבוגר ו-10 פאונד לילד בגיל 6-17. אנחנו רואות את התור בכניסה אליה, נבהלות ומשאירות את הביקור בה לפעם הבאה

מכאן, ממשיכות ורואות משמאל את בית הפרלמנט (House of Parliament) במלוא הדרו. המקום נקרא גם ארמון ווסטמינסטר. הפרלמנט מורכב מבית הנבחרים ובית הלורדים ואפשר לצפות בדיונים בו המתקיימים בימי שני עד חמישי.
הכניסה חופשית, אך בדיקות הביטחון מעיקות- למי שמעוניין.

בקצה המתחם צמוד לגשר מגיעות אל שעון הביג בן (Big Ben) המפורסם, המצלצל כל שעה עגולה.
עקפנו את הביג בן משמאל וחצינו את הנהר על גשר ווסטמינסטר. במרכז הגשר כשמביטים שמאלה רואים את הגלגל הענק המרשים ואם מביטים ימינה רואים את בתי הפרלמנט והביג בן מאחור.

בסיום הגשר פנינו שמאלה וחלפנו על פני לא מעט אטרקציות תיירותיות כמו האקווריום, הרפתקאות שרק והצינוק של לונדון, אחריהם נמצא הגלגל הענק (London Eye) שהוא גלגל הענק התיירותי הראשון בעולם, המספק תצפית על כל העיר והוא פופולרי במיוחד. הנסיעה בגלגל אורכת חצי שעה שמהר מאוד הופכת למשעממת, התורים ארוכים במיוחד ואנחנו ממשיכות ולא עולות.

המשכנו בהליכה רגועה לאורך התעלה – על הטיילת המקסימה, כאשר לאורך הדרך עוברים את קתדרלת סנט פול – אחד מסמליה של העיר לונדון, סמל לעמידתה האיתנה במלחמת העולם השנייה, מקום חתונתם של צ'ארלס ודיאנה וכמקום תפילה יותר מ – 1400 שנה.
עוברים את מוזיאון טייט מודרן (Tate Modern) המוזיאון הלאומי הבריטי לאמנות מודרנית. המוזיאון נמצא מדרום לתמזה באזור הבנקסייד .
המשכנו בהליכה ועד שהגענו אל שוק בורו (Borough Market) שוק ססגוני זה הוא שוק המזון הגדול והוותיק ביותר בלונדון – השוק קיים ופעיל כבר אלף שנה ונמצא במקומו מאז ימי הרומאים בלונדון. השוק עשיר בתוצרת חקלאית טרייה שמגיעה לכאן מכל רחבי הממלכה: ירקות ופירות, מעדנים, ריבות, נקניקים, גבינות, מאפים, יינות, תוצרת חקלאית, מזון מוכן איכותי מכל העולם וחומרי גלם מגוונים. יש גם מגוון מסעדות וברים אופנתיים והוא מספק חוויה רב חושית טעימה במיוחד, בייחוד בימי רביעי עד שישי. הרחובות והסמטאות מסביב מעניינים לא פחות.

המשכנו בהליכה והגענו אל גשר מצודת לונדון (Tower Bridge) היפיפה שהוקם בשנת 1894 ואורכו 805 מטרים.
זהו זמן להפסקת צהרים – אכלנו בדוכנים שלאורך הנהר. הזמנו המבורגר צמחוני מגבינת חלומי.

אחר הצהרים וערב ביקור בקובנט גרדן (Covent Garden) האזור הססגוני בעיר, עמוס מבקרים ומופעי רחוב, תיאטראות, מסעדות וחנויות. מסביב לשוק יש מופעי רחוב רבים ואנחנו עוצרות לכמה דקות ליד מופע קוסמים. בצד השני של השוק מופע רחוב הגורם להתגודדות של מאות צופים וגם בו אנחנו מתעכבות מעט.
בפינה הצפון מערבית של השוק נמצא סניף של יצרן השוקולד היוקרתי Godiva . צמוד אליו נמצא סניף של הפטיסרי הצרפתי המפורסם Laduree הידוע במקרונים ובעוגות המפוארות שלו.

ייום שישי - יום שווקים

☀️ היום פעם ראשונה הטמפרטורות בלונדון עלו והגיעו ל- 39 מעלות, חם ולח !!!

את היום התחלנו בבית הקפה Pret A Manger שהתחבב עלינו – ארוחת בוקר.

ממשיכים בנסיעה במטרו אל שכונת נוטינג היל ולשוק פורטובלו

התחלנו את הסיבוב בשוק פורטובלו (Portobello Road Market) שוק עתיקות מקסים וססגוני המתקיים בדרך פורטובלו. לצד עתיקות ומוצרי וינטג' ניתן למצוא בשוק הגדול פירות, ירקות, פרחים, בגדים אופנתיים ולא מעט מזכרות יפות. חנויות העתיקות פתוחות גם בשאר ימות השבוע. רחוב פורטובלו הוא אתר ההתרחשות העיקרי של עלילת הסרט נוטינג היל. במרכז השוק נמצאת מאפיית Gail's הנהדרת ואנחנו עוצרות בה לעצירת מאפים, קפה ושירותים
אנחנו עוצרות בחנות המזכרות והשלטים הנקראת Portobello Gifts Shop London וקונות לא מעט מזכרות – בכל זאת חייבות להביא מתנות הביתה.

בסיום הרחוב מגיעים אל שכונת נוטינג היל (Notting Hill) אחת השכונות היפות ביותר לביקור בעיקר בסופי שבוע. זוהי שכונת יוקרה אופנתית שידועה בזכות בתיה הגדולים המסודרים בשורות בסגנון ויקטוריאני שזכורה לטובה מהסרט נוטינג היל בכיכובם של ג'וליה רוברטס ויו גרנט.
השכונה כוללת חנויות בוטיק ושפע של מסעדות.

הלכנו לאורך השוק ושכונת נוטינג היל והמשכנו בנסיעה ברכבת התחתית Underground)) עד לתחנת קמדן טאון (Camden Town)

מיד ביציאה ימינה מהתחנה קידם את פנינו דוכן המתוקים Bubble waffle – במקום נמכרים וופל בועות המקופל לקונוס במילוי כל טוב, כדורי וופל מושחלים על שיפוד ותה בועות.

משם צעדנו במעלה הרחוב הצבעוני והתוסס במיוחד Camden High St  משני הצדדים חנויות ודוכנים רבים והמוני אדם, שצובאים עליהם. מצד שמאל שוק קטן בשם Inverness Street  עם מספר דוכני ביגוד ואביזרים ובהמשך מימין נמצא שוק Buck Street  שוק בגדים קטן, זול וצפוף. חוצים את תעלת Regent ואת תאי הציפה Camden Lock המשמשים להעברת ספינות בין שני מפלסי המים ומגיעים למתחם האוכל.

שוק קמדן  (Camden market) – אחד השווקים הגדולים והמפורסמים של לונדון כולל למעשה שישה שווקים שונים. הוא מתחיל מצפון לתחנת קמדן טאון (Camden Town) עובר לאורך הרחוב הראשי קמדן היי סטריט  (Camden high street) וממשיך עד רחוב צ'וק פארם רואד  (Chalk Farm Road). תמצאו כאן המון דוכני אוכל, למעלה מאלף חנויות, דוכני אומנות שונים, מזכרות, בתי קפה והמון אנשים בכל המינים והצבעים. החוויה של השיטוט בשוק, טעימות של מאכלים שונים, מוזיקה, פאנקיסטים וכל העושר הזה היא ללא ספק אחת החוויות הטובות בעיר גם אם לא קונים כלום.

האווירה תוססת וצבעונית במיוחד ויש פה מגוון גדול מאוד של בגדים, אביזרים, תיקים, מזכרות, תכשיטים, וינטג', כובעים, אמנות ועוד.

השוק מורכב משוק Stables  שנקרא כך משום שהוקם על שרידי אורווה

ומשוק Camden Lock  – סכר התעלה, וכאן ישנו מתחם אוכל ססגוני במיוחד

מכאן, ממשיכים בנסיעה ברכבת אל שכונת גריניץ'

מתחנת הרכבת ישנה הליכה של 10 דקות ותחילה מגיעות אל שוק גריניץ׳, ובו עתיקות, אמנות ואוכל רחוב – אך לאחר ביקור בשוק קמדן נראה כמו שוק דל יחסית.

מכאן, המשכנו בהליכה קצרה והגענו אל הספינה קאתי סארק שהייתה פעם הספינה הגדולה והמהירה בעולם, ואפשר גם לבקר במוזיאון שמתחתיה.

משם אפשר לבקר במוזיאון הימי המלכותי, ואחר כך לעלות לכיוון פארק גריניץ׳, בו תוכלו לטייל ולעלות על הגבעה (מומלץ!) וליהנות מתצפית פנורמית מרהיבה על מזרח לונדון מראש הגבעה, ליד קו הזמן הבינלאומי (GMT) ומצפה הכוכבים של גריניץ׳.

החלטנו לחזור חזרה באוטובוס קומתיים האדום המפורסם של לונדון. עלינו על האוטובוס שמגיע ישירות אל כיכר ראסל, והתיישבנו בשורה הראשונה למעלה. אולם היה יום חם וכמובן שאין מיזוג באוטובוס והנסיעה הפכה להיות בלתי נסבלת. אחרי רבע שעה ירדנו מהאוטובוס והמשכנו נסיעה ברכבת חזרה אל המלון.

ארוחת ערב במסעדת פיצה האט ליד המלון

יום שבת

נסיעה במטרו קו ירוק/צהוב, 8 תחנות לתחנת טאוור היל. כשיוצאים מתחנת הטיוב "טאוור היל" יש שילוט ברור לכיוון המצודה.

הגענו בדיוק בשעה שהזמנו את הכרטיסים ומיד נכנסנו אל המצודה.

מצודת לונדון (Tower of London)  היא טירה מלכותית השוכנת על גדות התמזה, והיא אחד האתרים ההיסטוריים החשובים בעיר. היא נבנתה במאה ה-11 על ידי וויליאם הכובש ומאז שימשה לשימושים מגוונים, בין היתר בית כלא ונשקייה.

מיד לאחר הכניסה עלינו לסיור על החומה של המצודה שעוברת בין תערוכות שונות כאשר הבולטות שביניהן היא תערוכת המשך לתכשיטי הכתר ותערוכה על המצודה במלחמת העולם הראשונה.

איך שהתחיל גשם אנחנו ממהרות לעבר מוזיאון תכשיטי הכתר, שאומרים עליו שהוא האתר המתוייר ביותר בלונדון ואם לא נמהר, העומס יפגע בהנאה.

בחדרים השונים מוצגים כלים מהודרים של בית המלוכה, תכשיטים וגולת הכותרת היא כתרי מלוכה שונים, המשובצים באבני חן כגון אודם, ירקן או ספיר בגודל מרשים במיוחד.

ממול למוזיאון התכשיטים נמצא מוזיאון הנשקייה, בתוך המגדל הלבן (White Tower) במרכז המצודה. בקומות המוזיאון מוצגים סוסי מלחמה, בגדי לחימה ממתכת, כנסייה, חרבות, פסל דרקון מוזר עשוי חלקי מתכת ומגוון נשקים.

לאחר היציאה מהמוזיאון הלכנו לבית הכלא לראות את מגדל הדמים (Bloody Tower) אך הוא אינו מעניין.

יום ראשון

פתחו את הבוקר בביקור משעשע במוזיאון מאדאם טוסו (Madame Tussauds)– מוזיאון השעווה המקורי שמציג בגודל טבעי את הסלבס המפורסמים ביותר בעולם. הסיור במוזיאון היה כייפי ועצרנו מדי פעם להצטלם עם הדמויות השונות: זמרים, שחקני קולנוע, פוליטיקאים, דמויות מסרטים, גיבורי קומיקס ועוד. גם כאן היה מאד עמוס באנשים אבל לא נתקלנו בבעיה להצטלם עם הדמויות שרצינו (כמו בראד פיט למשל, חחח).

חלק מהמסלול של המוזיאון הוא סיבוב בקרונות על מסלול שבו סוקרים במהירות תחנות היסטוריות שקשורות לעיר. זה היה נחמד אם כי קשה מאד להבין מה נאמר ברקע כי הכל מאד רועש.

בסיום הסיור יש סרט 4D (כלומר סרט תלת ממד עם אפקטים נוספים). הסרט הוא סרט קצר עם הגיבורים של מרוול (Marvel) ספיידרמן, קפטן אמריקה, הענק הירוק וכו'. אם אתם עם ילדים שחובבים את דמויות גיבורי העל – אני ממליצה. הסרט קצר אבל נחמד, והאפקטים בהחלט מעשירים את החוויה.

מעט מערבית למוזיאון הוצב בשנת 1999 פסלו של שרלוק הולמס (Sherlock Holmes) במקום הדמיוני בו התגורר הבלש המפורסם.

• המוזיאון נחשב לאחד המוזיאונים הפופולריים ביותר בעיר.
  • כדאי להגיע מוקדם בבוקר לפני שהמקום מתמלא, ורצוי להזמין כרטיסים מראש. (שימו לב ששעות הפתיחה משתנות בהתאם לעונה ולימות השבוע).
  • מומלץ לשלב את הביקור עם מקומות נוספים בעיר ובכך להוזיל עלויות כי יש כרטיסים משולבים עם הנחות.
  • המקום נגיש לכיסאות גלגלים, יש מגבלה על מספרם בכל רגע נתון. לכן כדאי עוד יותר להזמין כרטיסים מראש כדי להבטיח שישוריין לכם מקום.

המשכנו לביקור בשכונת שורדיץ' (Shoreditch) הטרנדית:

את שכונת שורדיץ לא הכרתי לפני הביקור הזה והיא לגמרי שווה הכרות.

השכונה הממוקמת במזרח לונדון הייתה מרכז חשוב של התיאטרון האליזבתני במאה ה- 16. תיאטראות ובתי עינוגים נבנו בשכונה. אפילו המחזות "רומיאו ויוליה" ו"הנרי החמישי" של שייקספיר הוצגו שם לראשונה. במאה ה- 19 ובתחילת המאה ה- 20 , שורדיץ' נחשבה למרכז בילוי שהתחרה במרכז של רובע ווסט אנד עתיר התיאטראות ואולמות המיוזיקל. עם השנים נודע האזור כמוקד לפשיעה ותיירים לא נהגו לבקר במקום. בעשורים האחרונים השכונה עוברת תהליך של התחדשות.

השכונה החלשה לשעבר הפכה להיות שיקית תוססת וכיפית. ברחבי השכונה אמני גרפיטי מוכרים יותר ופחות ציירו על קירות, בתים, ספסלים ורצפות. כך שלטייל בשכונה זה כמו טיול במוזיאון פתוח שמשתנה על בסיס יומי. אפשר להסתובב בשכונה עצמאית ופשוט להיתקל בציורים שפזורים מסביב או לקחת סיור מודרך עם מדריך שמכיר ויודע לאן ללכת וגם מכיר את הסיפורים המעניינים מאחורי היצירות

ביקרנו בשוק ספיטלפילדס הישן (Old Spitalfields Market) אחד מהשווקים הטובים והוותיקים של לונדון ופעיל כבר למעלה מ-350 שנה. השוק מתמחה באופנה, אביזרים, תכשיטים ומלאכת יד, אך הוא גם שוק אוכל נהדר עם דגש חזק מאוד על המטבחים האסייתיים. בשוק יש מעל 50 דוכני סחורה ו-39 דוכני אוכל ובימי חמישי יש בו גם שוק פשפשים.

יום שני - האולפנים של הארי פוטר

ביום זה תכננו מראש לנסוע למרכז המבקרים של אולפני וורנר,
את הכרטיסים הזמנתי כמה חודשים מראש וגם אז כבר היה קשה למצוא מקום לשעה סבירה.

בשעה 13:00 אספו אותנו בהסעה מאורגנת , נסיעה של שעה, ומגיעים אל אולפני הארי פוטר.
אם אתם חובבי הארי פוטר, זה אתר חובה! אבל גם אם אתם לא מעריצים שרופים, יכול להיות לכם ממש מעניין להיכנס אל מאחורי הקלעים של איך יצרו את הסרטים ולראות בפרטי פרטים כמה אנשים, כמה חזון, וכמה כלים נדרשים כדי ליצור עולם קסום על המסך.
הסיור בסטודיו של הארי פוטר נקרא "The Making of Harry Potter"

הסיור בכל המתחם נמשך כארבע שעות ומתחלק לשני חלקים:
החלק הראשון, העיקרי, לוקח כשעתיים ומאפשר למבקרים לראות ולחוש מקרוב את הסט המקורי של סרטי הארי פוטר, ברכבת הוגוורטס אקספרס, האולם הגדול, סמטת דיאגון, היער האפל, המשרד של דמבלדור ועוד.
מתחילים באולם הראשון בו מוצג החדר הקטנטן של הארי פוטר מתחת לגרם המדרגות ברחוב Privet וכן תצוגה של כל הפוסטרים מהסרטים השונים.
לאחר מכן עברנו לחדר בו הקרינו סרט הסבר על המקום ועל כללי ההתנהגות בו. משם יצאנו לאולם קולנוע קטן בו צפינו בסרט מאחרי הקלעים של סרטי הארי פוטר השונים. בסיום הסרט נפתח שער גדול ומצאנו את עצמנו בחדר האוכל הגדול של בית הספר הוגוורטס.
באולם הבא למדנו על ההפקה והמעצבים וראינו סטים של תלבושות מרהיבות וסרטים שהדגימו את האיפור של השחקנים וסידור השיער.
מיד אחריו היה המועדון של תלמידי בית הספר, המשרד של דמבלדור וכיתת השיקויים. מיד לאחר מכן חזינו בסרטים שמסבירים איך בוצעו כל הפעלולים, כולל הרכיבה על מטאטא במשחק הקווידיץ ואפשר היה בתשלום נוסף להצטלם עם מסך ירוק ולקבל סרט שבו אתם משחקים את המשחק. בתצוגה אפשר היה לראות את הכיסא עליו רכבו כביכול במשחק, את האופנוע עם הסירה ואת הרכב הכחול נחבט על ידי גזע העץ.
באולם הבא אפשר היה לראות איך העיפו בבת אחת מאות מכתבים ברחוב privet , את השולחן עם הנחש, את חדר האוכל של משפחת וויזלי ונערכה הדגמה לילדים על השימוש בגלימת ההיעלמות וכיצד עושים תנועות נכונות עם מקל הקסמים.
משם עברנו ליער האפל וראינו עכבישי ענק שגלשו לעברנו מהתקרה וכשיצאנו ממנו, מצאנו את עצמנו בתחנת הרכבת ברציף 9 ושלושת רבעי. כאן עלינו לביקור ברכבת הוגוורטס אקספרס.

מכאן מגיעים אל המסעדה הנמצאת בדיוק באמצע הדרך – במסעדה ניתן לקנות ארוחת צהרים (נקניקיה / צ'יפס) וגם "בירצפת" – סודה צהבהבה ומתוקה עם קצפת מלמעלה.
אחרי שנחים קצת וממלאים את הבטן, ממשיכים לחלק השני של הסיור:
בחוץ יש דגם של האוטובוס קומתיים הכחול, דגם של הבית ברחוב Privet ואפשרות להצטלם באוטו הכחול או באופנוע עם הסירה.
באולם הבא ניתן ללמוד על היצורים המוזרים והצמחים ומיד לאחריו נמצאת גלריית הגובלינים ובנק גרינגוטס, שהוא אחד הסטים המרשימים ביותר.
אנחנו חולפות על פניו ומתבוננות בגובלינים ונראה כאילו הסרט ממש חי לפנינו. בחדר הבא נמצא חדר הכספות ולאחריו אנחנו מגיעות לסט המרשים של הבנק השבור כולל הדמיה של הדרקון והאש שהובילו למצבו. מיד לאחריו נמצאת סמטת דיאגון המרשימה במיוחד שמספקת לנו תפאורה ללא מעט תמונות.
בחדר הבא ניתן ללמוד על איך שרטטו את הדגמים השונים לפני בנייתם ומיד לאחריו מסתיים המסע בדגם מרהיב של בית הספר הוגוורטס מואר בצבעים המעצימים את החוויה כשמידי פעם מוקרנים זיקוקים על חזיתו.
המסלול מסתיים בחנות המזכרות הענקית, המתחילה בחדר השרביטים ומסתיימת עם כל מזכרת שאתם יכולים להעלות על דעתכם.
אין ספק שהביקור במקום הוא כנראה גולת הכותרת של הטיול כולו

בשל העניין הרב בהארי פוטר זהו אחד האתרים המבוקשים ביותר לביקור עם ילדים כך שמומלץ מאד לשריין מקומות כמה שיותר זמן מראש באמצעות האינטרנט, כדי שתוכלו להבטיח לכם מקום בסיור.
הכרטיס אינו זול, אבל בהתחשב בעובדה שמדובר באטרקציה שלוקחת כמעט חצי יום, ובהתחשב בייחודיות של המקום –סיכמנו שהיה שווה את המחיר.

את היום מסיימות בסניף של רשת ההמבורגרים האמריקאית המצוינת Five Guys,

יום שלישי

התחלנו את היום בארוחת בוקר מאוחרת במסעדת אבוקדו

מכאן המשכנו אל רחוב אוקספורד לבילוי במוזיאון האשליות – מוזיאון טוויסט Twist Museum

המוזיאון פותח בשיתוף פעולה עם אמנים, מדעני מוח ופילוסופים, הוא חוויה סוחפת שחוקרת – ומעמידה במבחן – את כוח המוח שלך בחוויית העולם סביבך. חוקרים את השמחה והפלא של האשליה. נכנסים לחדרים סוחפים משנים תודעה. גלה בעצמך באמצעות תערוכות אינטראקטיביות שמשחקות עם האופן שבו אתה מבין את העולם סביבך. זו המציאות שלך, עם טוויסט.

בשעה 19:00 בדיוק הגענו לתיאטרון דומיניון (Dominion Theatre) בו מוצג המחזמר שובר הקופות גריז (Grease) – מי שאהב את הסרט ייהנה מאד. ערב שלם של להיטים מלווים בריקודים סוחפים ובצוות שחקנים צעיר, מוכשר עם נעורים בלתי נגמרים.

את הכרטיסים קניתי כמובן מראש במחיר של 35 פאונד לאדם, מיקום מצוין למטה, קצת רחוק מהבמה, אך ראינו מצוין.

יום רביעי - יום הטיסה חזרה לארץ

היום יום הטיסה, אנחנו מתעוררות מוקדם בבוקר – 05:00. הזמנו הסעה חזרה – חברת נהגוס שהגיע בשעה 05:30.

הגענו לנמל התעופה Luton בדיוק שעה אחרי, שילמנו לנהג החביב ונכנסנו לטרמינל. כמובן שהטיסה של אל-על היא בדלפקים הכי רחוקים שיכולים להיות בשדה.

הבדיקה עברה יחסית מהר – עוד לא הגיעו כולם. משם הליכה קצרה לבדיקה הביטחונית, שהייתה די מבאסת כי כי הבריטים בודקים אל כל  מוצרי הטואלטיקה וקוסמטיקה ומתעקשים לפתוח ולהכניס הכל לשקיות ייעודיות, לבסוף אנחנו מגיעות לדיוטי פרי הקטן והחביב.

כמובן שלא מפספסות לאכול ארוחת בוקר

ממריאים באיחור של חצי שעה

לסיכום:

כשמתכננים טיול חשוב לזכור שטיול עם ילדים הוא לא כמו טיול אחר, טיול זוגי או טיול סולו.

כאשר מטיילים עם ילדים נדרש תכנון קפדני (כזה שיספק גם את רצונם של הצאצאים) וארנק גדול יותר לצורך תשלום על כרטיסים, לינה, ארוחות, אטרקציות שמעניינות ילדים, סיורים וכו׳.

לונדון היא עיר מלאת קסם מלכותי, ולמרות שהיא נחשבת עיר יקרה, הנסיעה שלכם ללונדון עם הילדים לא צריכה לרושש אתכם.

כמות האטרקציות שמציעה לונדון לילדים רבה כמו שיט על נהר התמזה, החלפת המשמר בארמון המלוכה, השעון הגדול – הביג בן, הגלגל הענק ואוטובוס קומותיים האדום, הם אטרקציות לונדוניות שמרתקות כל ילד, הוסיפו לכל האטרקציות הללו מגוון גדול של מוזיאונים, פארקים, גני חיות, הצגות וחנויות צעצועים חווייתיות ותמצאו את עצמכם מתקשים להחליט בעצם על מה לוותר…